Augsuti 2017
I Hammarby sjöstad ligger en ny modern bussdepå för upp till 140 klimatvänliga biogasbussar som diskret smälter in i stadsmiljön. Hela projektet var utmanande och tekniskt komplicerat eftersom bussdepån byggs mitt i stan, i flera plan varav delvis under grundvattennivå och med kommersiella lokaler ovanpå och bostäder alldeles intill.
Inom detta jätteprojekt fick vi entreprenaden för gaskomprimeringen, gaslagring och fyra stycken dispenser för biogastankningen. Med våra nyligen levererade anläggningar för stora bussdepåer för biogasbussar i bl.a. Gubbängen i Linköping, Bettorp i Örebro, Helsingfors och flera depåer i Stockholm hade detta projekt kunna uppfattas som ytterligare ett i raden. Dock urskiljer sig denna bussdepå på det sättet att samtliga bussar skall kunna snabbfyllas via fyra dispenser istället för att som ofta förekommande långsamfylla biogasbussarna via tankningsramper över natten och enbarrt snabbfylla enstaka bussar vid behov.
Även om den totala mängden tankat gas blir samma så skapar detta upplägg en mycket större utmaning i avseende på kompressorer och lagringsmöjlighet. För att kunna snabbtanka i genomsnitt 16 bussar per timma och med högre toppar har vi tre stycken Pignone kompressorer som komprimerar ledningsgasen och fyller ett gaslager beståendes av nio lagerpaket med totalt 135 kubikmeter geometrisk volym som vid lagringstryck håller nästan 30ton biogas. För att bibehålla ett högt tryck även när antalet tankade bussar per timma peakar har vi konstruerat anläggningen med sex Booster-kompressorer som automatiskt startas via styrsystemet som håller reda på när tankning sker och på vilken/vilka dispensers för att kunna starta tillräckligt många kompressorer för att alltid upprätthålla minimala tankningstider.
För att garantera en hög tillgänglighet växlas kompressorernas startsekvens för att upprätthålla en så jämn drifttid på maskinerna som möjligt. Kombinationen med gaslager och boosters medför totalt sett stora fördelar för kompressorernas drift och även minskat slitage på övriga komponenter vilket i sin tur höjer tillgängligheten i anläggningen.
Med allt detta på plats återstår bara sista biten som är att leda gasen från Mårtensdal-sidan där våra kompressorhus och lager står under Hammarbyallén till de fyra tankplatserna i Fredriksdals toppmoderna bussdepå. Vi är stolta över att med detta komplicerade och spännande projekt kunna bidra till göra Stockholms Lokaltrafik fossilfri.