
Under hösten introducerade vi en nyhet med mycket stor positiv klimateffekt när vi installerade två boil-off kompressorsystem hos vår kund Svensk Biogas i Mjölby och Mörtlösa. Dessa system förbättrar klimatprestanden för LCBG-tankstationer ytterligare genom att dramatiskt minska, och i vissa fall eliminera, behovet av LIN (flytande kväve).
I Sverige har användningen av tunga lastbilar som drivs med fossilfri flytande biogas (LBG) ökat markant under de senaste åren. LBG erbjuder högre energidensitet per volym än CBG (Compressed Biogas), vilket resulterar i längre räckvidd för fordonen där både Volvo och Scania lanserat nya kraftfullare motorer som gör LBG-lastbilar till det självklara valet för tunga klimatvänliga transporter.
Vi är mycket stolta över att ihop med våra kunder gjort en stor insats för att bygga upp en robust infrastruktur genom att bygga ett flertal nya tankstationer varje år och även i år kommer vi att driftsätta minst fem nya stationer. Ofta har vi även fått leverera stationer som utöver LBG tankning även erbjuder CBG tankning. Även om den kryogena tanken för flytande iskall biogas har fantastisk isolationsförmåga, kommer delar av den iskalla flytande gasen för eller senare börja värmas och övergå i gasform (även kallad för boil-off) och trycket i krygena tanken ökar. Utan åtgärd skulle så småningom säkerhetsventilerna aktiveras. Givetvis måste all metanslip undvikas och därför har man traditionellt kylt ner biogasen med ännu kallare minus 190 gradig LIN (flytande kväve).
Våra boil-off kompressorlösningar tar hand om gasen som uppstår när den flytande biogasen värms och övergår till gasform. Genom att komprimera denna gas kan vi fylla CBG-tankar effektivt. Vår egenutvecklade automationsprocess styr hela förloppet.
Resultaten är imponerande. Vi reducerar LIN-användningen med cirka 90%, vilket innebär stora miljömässiga och ekonomiska fördelar. Vårt system kan eftermonteras på alla LBG-tankstationer, vilket öppnar möjligheter för fler att dra nytta av denna innovation.